Edinburgh, fredag - To the Castle!

Jag steg upp vid halv åtta och åt frukosten som hostelet erbjöd. En halv röd grapefrukt, bönor, äggröra, korv, svamp och bacon. Och några koppar kaffe på det. Sedan vart det dags att röra mig mot slottet!
Morgonljuset som seglade in mellan husen.
Jag tog hur många såna här kort som helst. Älskar hur trångt det ser ut, och så en massa sten bara.
Och alla dessa gångar och 'alleyways'.
Jack Sparrow stod och sminkade sig på morgonkvisten!
En fin balkong i ett mysigt område i världens brantaste backe upp till slottet.
Här skulle jag kunna bo.
Och så har vi det här, ett slott. Bara tio femton minuters promenad från huvudgatan.
Vulkanen Arthur's Seat på håll.
Slottet är ett världsarv och skyddade människor i 3000 år. Numera är det förstås främst ett av Skottlands och Edinburghs främsta turistattraktioner, men garrisonen av soldater finns kvar. Här står även Edinburghs äldsta byggnad i form av St. Mary's Chapel.
The Portcullis Gate.
Jag gick en 30-minuters gratis guidning som leddes av en fransk tjej med skottsk brytning. Så lustigt och gulligt på en gång; fransoserna spelar en stor roll i den skottska historian så vi fick höra massor av kul saker.
The courtyard. Under den här kvadraten finns några slags 'chambers' som egentligen endast existerar för att de behövde en jämn yta att bygga slottet på, då det är en knölig topp av en vulkan slottet står på.
Alla dessa kiltar överallt alltså. Så charmigt FÖRUTOM när en gammal gubbe satte sig ner i fiket och flashade allt han hade under kilten då det är tradition för dem att gå utan kallingar. Inte vad mina ögon ville skåda dock.
<3
För alla whiskyälskare - en fin liten shop där.
Älskar hur så många av dörrarna är målade i starka fina färger.
 
Kikade in här och blev tagen av artitekturen. Så visade det sig att det var en skola.
Nästan lite som Professor Dumbledore!
Princess Gardens var så grönt och fint.
Jag sprang in på Edinburgh National Gallery för att jag hört att det ska vara så bra. Jag kan ju ingenting om konst, men det är så lugnt och skönt där inne.
Och hur fint är det inte med de röda väggarna?
 
Dessa mäktiga trappor överallt. Vardagsmotion någon?
Det här är så himla charmigt - säckpipespelare som står lite här och var. Så när en går runt i stan så hörs det i bakgrunden, lite som bakgrundsmusik i sin egen film.
Sen gick jag hit. För er som inte vet skrev J.K Rowling de första Harry Potter-böckerna på det här caféet (som det syns på skyltfönstrena). Toaletterna är fullkomligt nedklottrade med citat från böckerna/filmerna och tack till J.K. Så kul! Och får en ett fönsterbord längst in har en slottet i utsikten.
Den främsta anledningen till jag var här var för att möta upp Jennifer. Har läst hennes blogg så länge och är ett så stort fan av hennes fotografering och hela sätt att vara. Hon visade sig vara precis lika underbar i verkligheten. Klok, feminismpeppande, nära till skratt och härlig, allt med en smålandsdialekt! 
När vi fikat färdigt så visade hon mig en kyrkogård som ligger precis bredvid som heter Greyfriars. Den är ganska känd för att det finns en sann historia om en hund och hans husse. Mr Grey hade en hund, Bobby. När han gick bort i turberkolos så begravdes han här. Bobby sägs ha vaktat vid sin husses grav i tolv år innan han själv gick bort. Han fick inte begravas bredvid, men fick en viloplats precis innanför grindarna. Så himla fint!
För övrigt var det en riktigt speciell kyrkogård med massiva gravstenar och riktigt stora och överdrivna men coola skulpturer här och var.
Ett par Jennifer-ben.
Vi kramades hejdå och bestämde träff till följande dag. Jag gick sedan hem och kröp ner under täcket för att jag hade frusit sjukt mycket hela dagen. Avslutade med hamburgare i baren och en tidig kväll.
Kategori: Resor Taggar: Edinburgh, Edinburgh Castle, Greyfriars, The Elephant House;
Malin Aurora:

Åh Edinburgh alltså, så himlans fint!<3

Svar: Verkligen! En ny favoritstad :)
Nastasja Thor

Kommentera inlägget här: