Falafel

När vi var i Byron Bay (Australien) stötte jag på falafel för första gången när en tjej stod och delade ut små gyllenbruna bollar. De visade sig vara himmelriket. Åt sedan falafelwraps på Gili T och senast i Manchester. Jag tål ju inte mjöl ser ni (inte gluten, men allergisk mot sädeslagen vete, korn, råg), så några wraps blir det inte här. Men på cafét i Manchester så fick jag en sallad till som jag har återskapat idag. Himmelriket igen.
Jag har improviserat och kommer säkert testa någon ny version nästa gång. Men idag så använde jag mig av:
1 burk kikärtor (alltså ej torra färska)
2 vitlöksklyftor
1 liten gul lök
6 färska myntablad
6 små knippen färsk persilja
1/2 dl färsk koriander
2 msk maizena
2 tsk spiskummin
1 tsk malen koriander
Vitpeppar
Salt
Sesamfrön till panering
Olja till stekning 
Skölj av kikärtorna och lägg i en bunke.
Skriva och hacka löken och vitlöken fint och lägg i bunken.
Häll på alla kryddorna, både färska och torra.
Mosa allting med händerna tills ärtorna är sönder och allt är en smet. Om det är torrt häll i ca 2 msk vatten.
(Om ni har en matberedare - kör allt i den men gör in smeten för slät!)
Forma sedan bollar av smeten och platta till dem lite.
Panera i sesamfrön.
Hetta upp rikligt med olja i en stekpanna och lägg i falafeln. Stek dem tills de är gyllene på båda sidor.
Nam nam.
Servera i en wrap om ni vill med lite god sallad och kanske en lite kryddigare sås/dressing/HUMMUS till.
Salladen återskapade jag från vårt restaurangbesök:
ruccola
färsk bladspenat
tomat
gul lök
riven morot
färsk koriander
balsamvinäger
 
 
-
Party in my mouth.
Kategori: Mat
Malin Aurora:

Åh mums!

Kommentera inlägget här: