För ett år sedan

"Det är en sådan typisk Nastasja-grej, att vilja ha allt alla andra har. Att vilja vara som andra är. Att ha mina vänners populära kvaliteter, deras fina attribut, underbara personligheter och fina yttren. Att aldrig vara nöjd med mig själv, hur jag ser ut och hur jag är som person. I helgen fick jag höra att jag har en skev bild av mig själv och det stämmer på många vis.
 
Jag har alltid trott att jag varit större än vad jag är. Hade storlek 42 i skor när jag var 15/16 år, egentligen har jag 38. Har känt mig obekväm i tajta kläder för att jag inte "fått plats" med mina fotbollslår i jeans. Kollade på kort igår och såg att jag var som vilken smal och vältränad fotbollstjej som helst när jag var yngre. Att jag inte gillade mig själv och aldrig tyckte att jag var mer än en tjej med ett rött ansikte och svettproblem, det är precis den självbild jag fortfarande jobbar med. Helt sjukt ändå. För det stämmer ju egentligen inte. Men att jag blev retad hela högstadiet för just de sakerna har nog satt sina spår.
 
Att jag sedan igår även insåg att jag var en söt tjej men fint ansikte gjorde att jag undrade om jag kastat bort flera år av självförtroende just där. Att jag inte bara njöt av att vara mig. Det ledde sedan till en tanke till. Tänk om jag i detta nu kastar bort tid på att tänka att jag kommer bli snyggare när jag kommer i jeans några storlekar mindre. När jag inte ätit mina älskade potatisar i alla dess former för att "utan kolhydrater går du ner i vikt", då kommer jag vara gladare. 
 
Det finns så mycket som är typisk mig, saker jag egentligen gillar med mig själv, saker jag är bra på och vill framhäva. Men jag har ett skakigt självförtroende som rubbas av samma småsaker varje gång och jag vill ta itu med dem. Ibland funderar jag på att träffa en psykolog bara för att få ett proffs åsikt om mina tankar.
 
Och där hade vi ett "på djupet"-inlägg denna onsdag!"
 
-
 
Det har varit ett viktigt år för mig. Ett av självrannsakande, insikt, ett nytt perspektiv och framförallt en annan attityd. Har växt så himla mycket på ett år och det är så påtagligt för mig just nu.
 
Mitt onsdagsbudskap till er är: se till att lära känna er själva och älska er för de ni är. 
Kommentera inlägget här: