Sight-seeing till fots i Edinburgh

Efter att ha rest 6 månader med Daniel (min käre pojkvän för er som inte vet) så vart det dags för mitt alldeles egna äventyr. Så jag och mitt lokalsinne, som blivit lite bättre, tog mina väskor och flög till denna blåsiga stad i Skottland. Jag tog airlink-bussen (nummer 100) in till dess slutstation på Waverly Bridge och fick stå där ett tag och ta in hur vackert det var redan där.
Hittade ner till min gata och mitt hostel på 50 Blackfriars Street (hostelet hette Smart City Hostel, men mer om det senare). Lämnade mina väskor och tog med kameran ut på färd.
Alltså här redan. Höga byggnader och torn, allt gjort av sten och tegel. Så fint!
Stannade till på en pub - The Malt Shovel Inn, för lunch.
Ber om ursäkt för suddigheten, men var så himla nyfiken på detta. Haggis heter det och är en skottsk klassiker. Det är faktiskt gjort på fårinälvor - hjärta, lunga, lever - och blandat med havregryn, lök och kryddor. Det smakade riktigt bra och påminner om stuffing som äts vid Sunday Roast och på julbordet.
Min huvudrätt var dock klassikern bangers and mash with gravy, alltså korv, mos, sås och även lite lökrelish på toppen. Helt okej!
Jag hade lyckats pricka in alldeles fenomenalt väder. Jag kunde knappt ha på mig jackan i början av dagen.
Men sedan mulnade det på lite emellanåt och den skottska vinden blåste rätt igenom kroppen.
Det har börjat blomma och det är vitt och rosa och gult lite överallt.
Dessa stora häftiga byggnader syns överallt en vänder sig åt.
På George Street skymtades en stor takkrona genom fönstret och det såg ut som ett balrum.
En fin trappa inne i en butik.
 
Det här. Så himla ballt.
Utsikten genom fönstret när jag tog en fika på Patisserie Valerie.
Jag hade inte ens tänkt på att det fanns butiker där. Primark jag, en sådan affär där en kan påstå att "inträdespriset" är £25 ungefär. Ut kom jag med både det ena och det andra.
Så vackert överallt.
Men de där molnen var riktigt luriga..
 
 
Första dagen avslutades med nachos i hostelbaren. Det fanns tyvärr inget kök där så det blev mat ute varje dag. Frukosten kostade mellan £4.50-£5 och det var riktigt bra tyckte jag. Själv bodde jag i ett 6-bäddsrum med både toalett och dusch. Dessvärre städade de inte en enda gång på de fem dagarna jag var där (vilket de fick höra när jag checkade ut...). Ganska lyhört och speciellt ljudligt var det när det bodde flera rugbylag med småknattar som sprang och hoppade omkring på övervåningen. Ja, hostelliv helt enkelt.
 
Längtade i alla fall redan till morgonen efter för då skulle jag få se mer!
Kommentera inlägget här: