Det var en risottosöndag


Vi hoppar tillbaka till i söndags och kanske inspirerar lite med en klassisk ingredienser-på-bordet bild; risotto stod på schemat.
Jag använde mig av fem sorters svamp: torkade trattkantareller och karl-johan som jag blötlade en stund i förväg.
Även portobellosvamp, vita champinjoner och bruna skogschampinjoner.
Jag finhackade schalottenlök och stekte mjukt i smör tillsammans med all svamp.
Sen hällde jag på arborioris (speciellt risottoris).
Och rörde runt tills det blev glansigt.
Sedan hällde jag på vitt vin.
Därefter rörde jag i grönsaksbuljong jag hade i en separat kastrull; en deciliter i taget tills riset absorberat allt.
I med massor av parmesan <3
Alltså, yum-a-scrum.
Till åt vi creme cheese-fyllda, baconlindade dadlar täckta i crema de balsamico (gjorda i ugnen) á la Daniel och pulled beef á la mamma. Hehe, och smörstekt sparris också.
 
Erkänn, ni blir sugna? Receptet hittar ni här (modifiera efter eget tyckte).
Kategori: Mat
hanna:

Äeh. Så gott det ser ut.

Svar: :D det var det!
Nastasja Thor

jennifer:

OMG alltså, orkar inte!! Behöver ta mig tid till att laga ordentlig go-middag snart! // mvh åt mackor till middag i biblioteket

Svar: Tycker det låter som en plan goding! En timme till risotton, varav 40min består av omrörning ;) <3
Nastasja Thor

Kommentera inlägget här: