Roastie lunch

Ja, sånt här sysslar jag med innan jag åker och jobbar ibland. Igår drog jag till med en braklunch som hette duga.
 
→ sätt ugnen på 200°C över&undervärme.
→ lägg din hela kyckling i en ugnssäker form och klyfta 2 gula lökar och lägg runt + mosa två vitlöksklyftor och lägg i med.
→ pudra hela kycklingen med rökigt paprikapulver, salt, svartpeppar och vitpeppar. Gnugga in!
→ lägg klickar med smör på kycklingen också.
→ kör in i ugnen och tillaga med måttet: 1 timme per 1 kilo. 
Till gjorde jag ångkokt blomkål och brysselkål.
Och potatismos såklart och en LJUVLIG gravy (sky-sås) som du gör såhär:
 
→ när kycklingen är klar (stick kniv i den tjockaste delen och när saften är genomskinlig och ej rosa är den färdig).
→ lägg kycklingen på en tallrik för att vila.
→ häll över all köttsaft som runnit ur i pannan i en kastrull.
→ kör på plattan på hög värme och lägg i en kycklingbuljong eller lite kycklingfond (köttvarianten funkar med).
→ koka upp lite vatten och spä ut köttsaften med ca 2-3dl, rör runt.
→ blanda ihop 2 msk maizena med kallt vatten i ett glas och när såsen börjat koka upp rör du i maizenavattnet.
→ vrid då ner värmen och låt puttra medan du smakar av med mer salt och peppar.
 
FÄRDIGT.
 
Så oändligt jäkla gott. Tog inte mer än ca 1,5-2h kanske, men då satt jag mest och läste bloggar under tiden. Preparation is key.
Kategori: Mat
Kommentera inlägget här: