Filmjölksbrödet (en kändis värd att påminnas om)

 
Det är söndag och det innebär mer än ofta att dagen är slö och att en vill vara inomhus invirad i något varmt medan det regnar ute. Eller att en kanske vill gå en promenad i solskenet och komma in och värma sig med kaffe och något gott. Jag lovar, det här brödet är perfekt att göra och att äta. I min bekantskapskrets är det ganska berömt vill jag påstå! Jag själv stötte på receptet hos Jenny som både inspirerat och peppat mig att köra på med min matlagning (som mestadels finns att ta del av på the food train).
 
Nu till receptet:
4dl filmjölk eller yoghurt
3/4dl mörk sirap
1dl kruskakli
1/2dl krossade linfrön
1dl dinkelflingor
1tsk bikarbonat
4,5dl rågsikt
100g nötter eller russin eller torkad frukt eller vad du vill!; jag hade i en blandning av russin, pumpakärnor, solrosfrön, chiafrön och havregryn.
 
Hur gör du då?
Sätt ugnen på 175°C över -och under värme.
Blanda ihop fil, sirap och din 100g blandning av vad du vill.
Blanda sedan i resten till en smet.
Klä en brödform med bakplåtspapper och häll i smeten.
Baka i ugnen i 75 minuter.
Täck (eventuellt/troligtvis/oftast) över brödet med folie mot slutet så att det inte blir för mörkt.
 
Låt vila cirka 30 minuter efter det bakats klart så att limpan blir fast.
 
Receptet är bara att dubbla, trippla, osv om du vill göra flera limpor samtidigt. 
Kategori: Mat
Sandra Leone:

Har gjort liknande bröd ett par gånger. Så nedrans gott!

Svar: Ja, jag älskar det!!
Nastasja Thor

Daisy:

åh gott det låter (och ser ut). måste också bara påpeka att din header är jättefin!

Svar: Åh, tack så jättemycket!
Nastasja Thor

Mumsy:

Just yummy😋

Kommentera inlägget här: