Meat free Monday - vegetarisk Pad Thai variant

Okej, den är inte helt klassisk men det behöver den ju inte vara. Det är egentligen en perfekt "ta vad du har i kylen"-maträtt då många grönsaker funkar och om en gillar asiatiskt brukar en ha saker som fisksås i kylen redan. Det knepigaste med hela den här rätten får jag säga är hur en ska gå tillväga med blötläggningen av risnudlarna. Har köpt mina i en asiatisk butik så det står ingen instruktion på hur jag skulle göra, utan fick googla fram det. Och jag vet att min koriander ser lustig ut på toppen, men den var fryst och en tar vad en har.
 
2 portioner
25cm purjolök
2 gula lökar
3 cm röd paprika
8cm vitkål
1,5 morot
 
SÅS/DRESSING:
2,5 msk fisksås
1 msk kinesisk soja
3 msk vatten
1 stor röd chili (jag använda 2 små chilifrukter jag köpte i thailand) - eller efter den styrka du gillar
1 tsk socker
saft från en hel lime
3 vitlöksklyftor
 
Risnudlar - avgör efter egna mått
2 ägg
Koriander och sesamfrön till garnering
Jordnötter alt. cashewnötter alt. rostad lök till garnering
 
Gör såhär:
Blötlägg dina risnudlar efter instruktionen på paketet. Notera att detta kanske behöver göras 30 min i förväg!
 
Börja med dressingen där du skivar vitlöken fint och hackar chillin fint och blandar sedan ihop alla de ingredienserna i en skål. Ställ åt sidan och låt dra ihop sig.
 
Skiva purjolöken.
Strimla paprikan.
Skiva vitkålen tunt.
Skala moroten och hyvla ner med skalaren till tunna bitar.
Skär gullöken i klyftor.
 
När dina nudlar är klara att användas - värm en stekpanna (helst en wokpanna) på medelhög värme med lite olja.
Stek löken först, rör om ofta så det inte bränns.
Häll sedan i resten av grönsakerna och nudlarna.
Häll sedan på dressingen.
Rör runt och stek på tills all vätska är absorberad.
Vispa då äggen lätt i en skål och rör sedan ner i woken.
 
Servera med koriander och lite hackade nötter eller rostad lök.
 
Enjoy!
Kategori: Mat
Susanna Maria J:

Det verkar riktigt gott :)

Svar: Det är det! :)
Nastasja Thor

Kommentera inlägget här: