Steg-för-steg: Glutenfri pizza med egen tomatsås.

Jag blev så inspirerad av (min allra största matförebild) Jamie Oliver när jag såg på något av hans program häromdagen. Han bakade pizza och gjorde egen tomatsås, så då tänkte jag att det är klart att jag ska göra det med. Började med att skiva fyra vitlöksklyftor som jag stekte på medelhög värme i olivolja tillsammans med rosmarin, basilika, oregano och timjan. Helst färska kryddor här!
Sedan hällde jag på två burkar med hela tomater. Jag vet att det är stor prisskillnad på t.ex. ica basic och mutti, men det är verkligen värt att lägga några kronor extra om ni kan om ni ska göra hemmagjord.
Rör runt, smaka av med salt och svart peppar och bryt upp tomaterna i stekpannan. Låt koka upp och puttra vilt tills såsen tjocknat till sig.
Häll sedan tomatsåsen genom en sil och tryck igenom så mycket av tomatköttet som möjligt → gör den tjockare.
Sedan är det dags att göra pizzadegen. Jag följde ett recept ur Elisabeth Ekstrand Hemmingssons Glutenfria Kokboken till punkt och pricka:
 
25 g jäst (vanlig, ej torr)
2 dl vatten
1 msk Fiberhusk
1/2 dl olja
1/2 tsk salt
3 1/2 - 4 dl fin glutenfri mjölblandning
Ugnstemp: 250°C
Använd helst matberedare eller assistent
 
Sätt på ugnen direkt och har du en pizzasten som vi, ställ in den direkt.
Smula ner jästen i en bunke, värm vattnet till 37°C (fingervarmt), häll sedan det över jästen och rör runt tills det lösts upp.
Rör ner Fiberhusk och låt svälla i 10 minuter (det blir en tjock och geléaktig massa).
Tillsätt olivolja, salt och det mesta av mjölblandningen (lämna ca 1dl).
Arbeta degen väl i maskin, ca 10 min.
Täck över med bakduk/fuktig kökshanduk/plastfolie och låt jäsa i 30 min.
Strö därefter ut det resterande mjölet på arbetsbänken och knåda väl i ca 5-10 min.
Dela degen i tre (eller om du vill köra hela i en långpanna fungerar det med) och rulla en del i taget för att sedan kavla ut den.
Jag lade på degrundeln på pizzastenen försiktigt, målade med tomatsås och dekorerade med mozzarella och körde in i ugnen tills kanterna liksom veks upp på sidorna och osten bubblade. (Enligt kokboken: 12-15 minuter).
 
Medan pizzan är i ugnen dressar du ruccola med olivolja, flingsalt och citronsaft som du sedan har på pizzan tillsammans med exempelvis parmaskinka. Eller så gör du en vego med massa pesto och soltorkade tomater och pinjenötter. Så jäkla gott ba!
Kategori: Mat
Vicky:

å fyyy fasen vad gött det ser ut. färska kryddor smakar typ hundra ggr bättre än torkade.

Svar: Så himla enkelt dessutom, älskar att göra egen pizza :D!
Nastasja Thor

Kommentera inlägget här: