Mexikansk köttfärssoppa

Här hemma brukar soppa vara helt out of the question på sommaren. Men det har regnat och varit riktigt ruskväder så jag har varit sugen länge. Handlade några viktiga ingredienser igår och nu står den och puttrar på spisen.
Hacka 1-2 gula lökar och bryn med 600g nötfärs i en kastrull. Krossa i 3 vitlöksklyftor.
När färsen har brynts häller du i ca 7 dl kokande vatten, 2 köttbuljongtärningar, 3 matskedar tomatpuré, en halv burk krossade tomater samt 3 matskedar balsamvinäger. Rör runt. 
Skala 2 potatisar och skär i bitar. Skär även en paprika i bitar. När buljongtärningarna lösts upp lägger du i dina grönsaker och även 2dl grädde.
De här kryddorna använder jag i mycket av min mat jag lagar, speciellt mexikanskt. Har du dem hemma men inte vet riktigt hur de smakar? Lukta, smaka och våga. Ta lite i taget, det är en bra regel, och smaka av flera flera gånger. 
Det allra sista jag lägger i medan potatisen blir mjuk är massor av hackad koriander. Nam nam!
Kategori: Mat
Kommentera inlägget här: