Svamprisotto med smörstekt sparris

Jag har haft det uppskrivet på min matinspirationslista hur länge som helst. Idag var det dags att göra min första risotto.
Både Daniel och jag är riktiga svampälskare plus att det ger så mycket smak i mat. Perfa i risotto. (t.v. bruna skogschampinjoner, mitten kantareller, t.h. portobellosvamp + schalottenlök). 
 
1. Skär alla svamparna i ca 1-2cm stora bitar.
Fick användning för min fina fina svampkniv jag fyndade för 25kr (!!!) på Gekås.
2. Finhacka tre schalottenlökar (klyftor)
3. Smält 4 matskedar smör på medelhög värme.
4. Samtidigt kokar du upp vattnet som står angivet på rispaketet med buljongtärningarna. Jag använde mig av 1,5l vatten + 1 köttbuljongtärning + 1 grönsaksbuljongtärning.
 
5. Ingen bild pga ständigt rörande. Fräs svampen och löken i smöret tills löken blivit mjuk. Mät upp riset i förväg (jag använde 4dl) och häll sedan i stekpannan. Rör runt med träslev tills riset blivit glansigt av smöret.
 
6. Häll på 1,5dl torrt vitt vin (jag använde matlagningsvin men vilket torrt som helst från systemet fungerar). Rör runt hela tiden tills riset absorberat vinet.
 
7. Sänk värmen något snäpp och börja häll på buljongen ca 1dl i taget. Rör runt ständigt tills riset absorberat all vätska och upprepa tills buljongen är slut. Här börjar du steka din sparris i en annan panna i lite smör tills de fått fin färg.
 
Nu ser det ut såhär <3
 
Riv då 2dl parmesan och rör ner i risotton och smäll av av den LJUVLIGA doften. Smaka av med salt och svartpeppar och möjligen lite mer vin.
Servera direkt med ytterligare lite riven parmesan på toppen.
 
Gott som huvudrätt eller som en side till kött eller med lite kryddstark korv eller kyckling till. Smäller helt enkelt av, så himla gott. Receptinspiration från underbara Flora!
 
Kategori: Mat Taggar: Risotto, Sparris, Svamp;
FrökenTV, bloggen om tv och film:

mumsigt

Svar: Supergott! :)
Nastasja Thor

Tess:

Men åh, vad underbart gott! :D Kram

Svar: Jag kan bara hålla med dig! :D Kram
Nastasja Thor

Jennifer:

Alltså, detta måste jag ju testa!! Och första bilden är så bra! Hehe, spammar dig med kommentarer nu, men måste ju ta igen allt jag missat!

Svar: Typ bland det godaste någonsin. Och TACK! Och det är ju helt unreal i min värld att du kommenterar, haha. <3
Nastasja Thor

Kommentera inlägget här: