Ett val, min röst.

 
Jag visste precis vad jag skulle kryssa på för lapp på när jag steg in i förtidsröstningslokalen. Feministisk Initiativ. Jag tycker fortfarande att det är läskigt att kalla mig feminist för att människor generellt blir ganska aggressiva, hånfulla och är direkt ute efter att sätta dit en. Även om jag inte kan svara på vad F! vill göra för ekonomin eller kan motivera alla deras skolfrågor så vill jag ha med dem i riksdagen för jämställdhetens skull. För de utsattas skull. För kvinnorna, för de rasifierade, för alla HBTQ och, om än inte en förtryckt grupp, även männen. För att vi behöver en omruskning i samhället för att få stopp på så sjukt många problem som har sin grund i patriarkatet.
 
 
Sen jag började läsa på om feminismen har jag ifrågasatt allting om mig själv. Jag har hunnit bli frustrerad, ledsen och känt mig så jävla lurad. Hela mitt liv kändes som ett skämt. För jag har ju kämpat för att få vara mig själv samtidigt som jag förväntats vara på ett visst sätt. Samtidigt började jag känna en sådan himla trygghet i att veta att vissa saker, som kraven på att raka benen, är ett jävla påhitt (även om jag fortfarande gör det känner jag ingen sjuk press längre, och att det är för att det är gött och inte pga att jag ska passa in i någon mall där alla tjejer måste ha lena ben). Att allt snack på jobbet om kvinnor, som om vi vore köttstycken, inte är okej. Att jag faktiskt har haft rätt i att bli arg alla gånger någon taffsat på mig på krogen, eftersom det är någon som gör anspråk på MIN kropp utan mitt okej. Ja, listan är oändlig.
 
Så, en utmaning till er är att klicka på länken se om ni bli upplysta på något sätt. För jag lovar att varenda person kan lära sig något här. Men det handlar om öppenhet och att våga tro att samhället kan ha fel och det som alltid varit inte alltid behöver vara rätt.
 
♀ En feministisk julkalender som under varje lucka förklarar begrepp, grunder och fördomar om feminismen.
 
Emmie:

Så bra skrivit, älskar din skrivstil!

Svar: Åh tack Emmie!!
Nastasja Thor

Sandra Leone:

Gud så bra!
Jag har tjatat på alla jag känner att de måste gå och rösta.

Svar: Verkligen så himla viktigt!
Nastasja Thor

lovisa:

superbra skrivet! och viktigt! ibland när jag ska till affären, ut på promenad eller liknande och känner mig supersunkig och ful så tänker jag numer bara "JAHA?! tur att jag inte är satt till den här världen för att vara snygg då!" och så går jag ut ändå. puss!

Svar: Tack tack tack <3 och precis, det är liksom en lättnad att komma till den insikten. PUSS!
Nastasja Thor

jennifer:

Du är så bra!! <3 Puss!

Svar: <3!!!
Nastasja Thor

Kommentera inlägget här: