En inspiration, en grafisk profil och ett eget bokomslag

Jag tänkte berätta lite om något jag gjort i skolan för er eftersom förra kursen var så himla rolig och jag faktiskt producerat någonting. Uppgiften gick ut på att välja ett bokomslag som tilltalade oss visuellt, analysera det och göra en grafisk profil med inspiration från det. Sedan, utifrån den grafiska profilen, skapa ett eget bokomslag.
Mitt valda bokomslag var detta: 438 Dagar av Johan Persson och Martin Schibbye. Jag läste mig på om olika gestaltlagar som närhetens lag och slutenhetens lag samt att fotot kan ses som selektivt oskarp just för att boken skildrar människor på flykt. 
Därefter skapade jag en grafisk profil, alltså något som definierar företaget. IKEA har exempelvis blått och gult som sina företagsfärger och en logotyp som alltid ser likadan ut. Mitt fiktiva bokförlag hette trek och skapades av naturälskare som ville ge andra vanliga människor möjligheten att ge ut sina berättelser och locka fler att vara ute i naturen. Företagsmärket är den lilla triangeln som vilar på k:t; den representerar ett berg, ett tält eller en eldstad - något som finns i naturen. Företagsmärket ska stärka varumärket liksom. Hela logotypen gjorde jag i ordning i Illustrator!
I en företagsprofil finns färger med och jag valde dessa, med inspiration från mitt originalomslag. Mina typsnitt valde jag också utifrån mitt originalomslag men plockade även in lite nytt.
 
Såhär ser mitt omslag ut! (Please be nice). Bergbilderna längst ner är en supersuddig del av en bild jag tog i Bali, redigerad i Photoshop och utklippt med hjälp av Pen Tool i Illustrator. Gubben som går på FOOT har jag ritat själv på ett papper, fotat och lagt in i Illustrator. Fötterna är kalkerade i Illustrator och är inspiration från de streckade linjerna på originalomslaget. Den lilla triangeln i början av texten på baksidan är företagsmärket och binder ihop det till förlagets identitet. 
 
Jag önskar att vi fått se hela klassens arbeten för jag var så imponerad av dem i min semniariegrupp, inte minst mina vänners som jag redan sett. Men såhär kan en skoluppgift se ut i ett lite mer praktiskt ämne, är detta något ni skulle vilja se mer av? Just nu håller vi på och lär oss HTML och CSS så jag sitter och skriver kod i textredigeraren och är glad över hur kul det är!
This is the result of one of my last assignments in my Photo and Graphic Production course. We were told to choose a book cover that we liked visually and then analyse it, make a graphic profile from it with inspiration from the cover and then make our very own cover.
 
438 Days was my inspirations cover and I read up on different gestalt laws, how the photo was taken and why it was chosen. Then I made my graphic profile, which defines the company. Like IKEA have blue and yellow as their colours and their logotype is always the same, I made a logotype and chose company colours and fonts with inspiration from my original book cover. The logotype I made in Illustrator and the fictional company was founded by two nature lovers who wanted to make it easy for other people to share their stories about nature, and in turn inspire more to go out in the fresh air. The little triangle symbolises several things found outdoors, like a mountain, tent or a fireplace. 
 
My own book cover (please, be nice) is made up of the same colours as you can see. The fonts have kind of the same style but the squiggley one is a bit more lively to match nature's unsteadiness. The mountain picture is a a fuzzy one I took in Bali that I retouched in Photoshop and then cut out with Pen Tool in Illustrator. The little man walking on FOOT I actually drew myself, took a picture of it and then put it in Illustrator. Finally, the little triangle at the start of the text on the back is the company mark again, to wrap it up. 
 
This is what an assignment can look like in a more practical course and I wish I could have seen my whole class's results as I was impressed by so many in my seminar group. Is this something you would like to see more of? At the moment we're learning HTML and CSS so I'm coding in the text editor and am happy over how fun it is!
Amanda:

Vad fint!!!! Grym du är. Vill också gå en liknande utbildning som denna. Så kul!

Svar: Men TACK!!! Gud vad roligt stt höra. Kör på bara och sök :D
Nastasja Thor

Daniella 🌙:

Jättekul att få se!

Svar: Vad roligt att höra! :)
Nastasja Thor

Kommentera inlägget här: