Collected memories

»» Vi står i köket på nedervåningen av ditt röda hus; nummer tre eller fyra i raden av flyttar. Cheyenne skrattar okontrollerat och du steker de bästa köttbullarna jag vet om i hela världen. Pappa-köttbullar. Jag får dåligt samvete som är glad, men just den här gången är jag okej med att vara din dotter.
 
»» I den justerbara stolen hittar jag en tidning med en svart, kortklippt frisyr och jag ber min frisör färga och klippa mig precis så. Det chockade ansiktsuttrycket kan hon inte dölja och frågar om jag är helt säker och drar sina fingar i mitt långa blonda hår. Jag har aldrig varit mer säker och när jag går därifrån är jag så redo att börja nian.
 
»» Jag skriver på något papper, lämnar in det i receptionen och får min vikt skriven på min hand. "Don't look down.", säger tjejerna och pekar på trappan jag ska gå 50 meter upp för. Med mellanrum mellan trappstegen. Det går så fort för de fyra personerna före mig att riggas upp och hoppa och helt plötsligt står jag där på den minimala avsatsen med fötterna ihopbundna och ingen känsel i benen. Mina fingrar är iskalla och svettiga på en gång, krampaktigt fastlirkade i handtagen på varsin sida. "You've got to let go.", säger de. Tre nedräkningar från fem till ett tills jag på något sätt hoppar ut i fritt fall och öppnar ögonen när jag nästan når vattenytan och skriker att "I am the fucking king of the world!!!" medan min kropp studsar upp och ner i repet.
 
»» Flygresan gick snabbt, med ett byte på Arlanda och sedan köp av biljett till flygbussen. Jag log stort när jag hörde den där vackra skottländska dialekten och visste att jag skulle älska Edinburgh. Hela vägen in till staden satt jag som på nålar för att kliva av och se slottet på håll, kullerstensgatorna, Arthur's Seat och allt som en jäkla käftsmäll av kärlek. Någon dag senare ska jag träffa min bästa kompis för första gången. Men vi är så omedvetna om hur jäkla bra det kommer bli.
 
»» Du vet hur jäkla mörkrädd jag är så när jag blir kissenödig följer du med mig, ifrån den varma brasan och ut i det slukande mörkret. Vi är verkligen mitt i öknen, omringade av röd sand, några buskar här och där, men framförallt ovisshet över vilka djur som lurar högt och lågt omkring oss. När vi kryper ner i våra sovsäckar efter en noggrann ormkoll ser vi upp mot vintergatan som uppenbarar sig naket där ovan. Himlen är helt täckt av den klara stjärnhimlen och jag vet att jag kommer minnas det så länge jag har ett minne. Du och jag, i the red centre i Australien, där rymden känns så mycket närmre oss.
»» We're standing in the kitchen on the second floor of your red house; number three of four in a row of moves. Cheyenne is laughing hysterically and you're frying the best meatballs I know. Made by dad. I feel bad for being happy but this time it feels okay to be your daughter.
 
»» I'm sitting in the adjustable chair and I find a picture in a magazine of a black, short haircut and tell my hairdresser that I want it just like that. She can't hide her shocked face and asks if I am certain, running her fingers through my long blonde hair. I've never been more sure and when I leave, I am so ready to start year nine.
 
»» I sign some kind of paper, hand it to the receptionists and get my weight written on my hand. "Don't look down", they till me and point at the stairs that take me fifty meters to the top. With spaces between the steps. Everything happens so quickly and suddenly the four people in front of me have been rigged and jumped and it's my turn to take those minimal footsteps out on the tiny platform. I can't feel my legs and they are tied together. My fingers are stone cold and sweaty at the same time, holding onto the sides for my life . "You've got to let go.", they say. Three countdowns later and I am free falling and open my eyes as I am close to the pond's surface am yelling "I am the fucking king of the world!!!" while my body is bouncing up and down with the rope.
 
»» The flight went quickly with only one stop at Arlanda. I smile widely when I hear the charming Scottish accent when I buy a ticket for the flightbus and know I'm going to love Edinburgh. I'm almost bouncing up and down all the way into the city and then step off and see the castle, the cobblestone streets, Arthur's seat and everything is like a punch in the face of love. Some day after this I meet my best friend for the first time but we are still unaware of how amazing this is going to become.
 
»» You know how damn scared of the dark I am so when I need the toilet you walk with me, away from the crackling fire and out in the jetblack night. We really are in the middle of the desert, surrounded by red sand, a few bushes here and there but most of all the unknown animals that are all around us where we can't see. When we crawl into our sleepingbags after a thorough snake-check we look up to the milkyway that is completely exposed above us. The night sky is covered with stars and I know I will remember this as long as I have a memory. You and I, in the red centre in Australie, where space feels so much closer to us.
jennifer:

love u <3 <3 <3

Svar: love u <3
Nastasja Thor

lovisa:

så jävla fint!

Svar: Tack tack tack!!
Nastasja Thor

Kommentera inlägget här: