Att vara fadder/språkvän + en tomtefotografering

I onsdags hade jag en fikaträff med min språkvän på café Bakgården på förmiddagen. Jag var som vanligt tidig och gick runt en sväng med kameran; området kring Carolikyrkan är nog det finaste i centrum.
Det här är Omar, min språkvän. För ett par månader sedan anmälde jag mig som fadder för nyanlända via Borås stad. Syftet med verksamheten är att hjälpa människor att komma in i samhället så att de får lära sig språket och bygga broar mellan våra olika kulturer. Man får skriva lite om sig själv i anmälan och så matchas man ihop med någon. Omar har pluggat datavetenskap i sitt hemland Irak och eftersom jag pluggar till webbredaktör blev det en bra match. Nu ses vi några gånger i månaden och pratar, hänger och hittar på saker.
Vi drack kaffe, pratade och skrattade bort flera timmar om utbildning, framtid, vänner, jobb, familj, gatuspråk och vad bloggar är för något. Några ord behövde översättas (tack som fasen för appar i mobilen) men annars rullade det på. Omar sa att det är viktigt att jag pratar som vanligt så att han lär sig konversationssvenska och slang-uttryck; det blir mycket lättare att komma in i sociala sammanhang då.
När klockan närmade sig tolv hade jag andra planer så vi sa hejdå för denna gång och bestämde att vi skulle höras. Om du är intresserad av att göra något liknande så heter det lite olika beroende på vilken stad du bor i, men sök på din stads namn + fadder/språkvän eller liknande så bör det dyka upp. 
Mina andra planer var nämligen att möta upp mina stjärnor Elin och Charlie för lite julkortsfotografering. Eftersom Pickesjön var en sån succé med Noah tog jag oss till samma ställe som jag visade upp sist
När vi blivit stelfrusna i vinden åkte vi till mig och åt lunch. En grymt god (om jag får säga det själv) pestopasta med stekt svamp, paprika och halloumi med ruccola, toppat med parmaskinka. Om nom nom. Resten av eftermiddagen redigerade jag tomtebilder och värmde mig i soffan. Sicken superonsdag!
ENGLISH
On Wednesday I had a coffee meeting with my language friend at a café in town. As usual I was early and walked around the area by the Caroli church; it's probably the prettiest area in the centre. I applied to the city of Borås to become a language friend with someone who needs it. I wrote a little about myself and what I do, then got matched with Omar. He studied computer science in his homeland, Iraq, and it fits perfect as I'm studing to become a web editor. The purpose of the meetings is to help him learn Swedish and for us to build bridges between our cultures. Most cities in Sweden have these programmes, if you're keen - apply.
 
At noon I had other plans and we said bye. I walked to meet my stars, Elin and Charlie, to photograph the latter for Christmas cards. When we were frozen to the bone we drove back to mine and ate a super lunch: pesto pasta with fried mushroom, peppers and halloumi, rocket and parma ham. The rest of the afternoon was spent editing said photos and staying warm on the sofa. Such a great Wednesday!
Amanda:

så himla fint alltihop. <3

Svar: <3
Nastasja Thor

Ellen Lindberg:

Åh, fasen så fint att vara fadder/språkvän! Johans mamma har tre killar inneboende i sitt hus på Öland sedan i våras. Alla tre är flyktingar från Syrien som kom till Sverige förra hösten, och de lär sig svenska så jäkla snabbt om en bara pratar det med dem hela tiden. Liksom, en förstår ju att det är svårt att komma in i det vardagliga om en aldrig får ta del av det! Så fint att du gör detta <3

Svar: Yay, gu vad grymt att höra! Det känns ju så givet, att man måste få utveckla sitt språk genom användande. Precis som barn gör liksom, tänk om barn bara pratat med barn jämt, då hade de ju aldrig kommit framåt. <3 kram fino!
Nastasja Thor

Sandra:

Låter verkligen som en fin dag och vad roligt att läsa om hur du och Omar lär känna varandra :)

Svar: Det är verkligen fint, utmanande och lärorikt att träffa någon på det här sättet :)
Nastasja Thor

Vicky:

FAN vad fantastiskt och fint!!! älskar detta. och du är en guldklimp. <3

Svar: Åh peppen! Tack bästa du. Det gör mig så glad :) <3
Nastasja Thor

Yvette :

What a fab idea. Hope omar is interesting xx

Svar: It is, isn't it! :) xxx
Nastasja Thor

Kommentera inlägget här: