Tre recept vid tre olika ljusa tillfällen

För ett tag sen tog jag tag i att testa ett recept jag haft bakhuvudet sen vår flygresa mellan Amsterdam och LA. Nämligen Nigellas breakfast bars som skulle vara så  smidiga. Jag hade inte alla ingredienser hemma men det visade sig fungera bra att byta ut till något liknande (t.ex. cornflakes till müsli) i samma mängd. De blev dessutom goda och mättade fint vid mina fikapauser på dagen. Nu är de slut och jag måste göra nya!
Fiskgratäng eller fisk i sås med mos till, inte bildskönt men väldigt smaskigt. Receptet finns här och jag har gjort det flera gånger med ett lika gott resultat. Denna gång hade vi inte purjolök hemma så vi bytte till gul lök bara.
En kvällsmat bestod av denna starka kvartett plus lite stekt sparris och svamp. Nämligen sunnyside-ägg, stekta körsbärstomater och spenat, plus lite halloumi. Så otroligt jäkla gott.

ENGLISH
1. Since our flight between Amsterdam and LA I've had these breakfast bars by Nigella in my head. I finally got round to making them and they were easy to adjust according to what I had at home; mind you keep the measurements right though. Really simple to make, tasty and filling for a snack inbetween meals.
2. A fish gratin or fish in sauce with mash on the side, neither look pretty but they taste good. I make this cod in a creamy dill sauce from the same recipe everytime and it always turns out well. Go ahead, try it!
3. One tea consisted of this trooper of a quartet plus a side of fried asparagus and mushroom: sunnyside egg, fried cherry tomatoes and spinach, plus halloumi. So damn tasty.
Kategori: Mat
Ellen Lindberg:

Frukostkaka, har sett det så mycket överallt de senaste veckorna att jag nog bara måste testa att göra det snart?? Något du tycker att en bara måste ha i?

Svar: Jag var tvungen att tänka efter när jag läste 'frukostkaka' pga har bara ätit dem som mellanmål. Men funkar nog bra som ett smörgåssubstitut! Jag hade inget bärigt eller fruktigt i mina och det saknade jag. Typ torkade tranbär, russin, gojibär eller något sånt. Dadlarna gör dem saftiga men skulle velat ha något inslag av sötma.
Nastasja Thor

Kommentera inlägget här: