Tryffelpasta med ugnsrostade körsbärstomater och skogschampinjoner

Måndag! Pastarecept! Let's go! I lördags när jag premiäråt så ville jag egentligen ha en kebabtallrik men det kändes lite risky att trycka i mig som första måltid. Eftersom körsbärstomaterna jag köpt förra veckan började bli lite skrumpna (Daniel äter inte tomat) var räddningen att tillaga dem. Det bästa med pasta är ju att det inte krävs så många ingredienser för att fixa en måltid, speciellt inte om en använder kryddor. 
 
→ sätt ugnen på ca 275°C.
→ skölj tomaterna och svampen, dela svampen och lägg allt i en ugnssäker form/på en plåt.
→ ringla över någon god olja; jag använde en basilikaolja.
→ tillaga i ca 15 minuter tills skalet börjar lossna från tomaterna och svartna.
→ tillaga din pasta samtidigt. När den är färdig, blanda den med lite olivolja eller smör, krydda med t.ex. tryffelpulver som jag eller några andra torra kryddor.
→ blanda ihop med tomaterna och svampen.
→ salta, peppra.
→ toppa med ost om du vill!
 
Nam nam.
ENGLISH
Monday! Pasta recipe! Let's go! On Saturday when I had my food premier, all I really wanted was a plate of kebab and chips but it felt a bit risky to start out like that. Because the cherry tomates were getting a little boring (Daniel doesn't eat tomates) I had to save them by cooking them. The best thing with making pasta is that you only need a few ingredients to make a meal, especially if you use spices.
 
→ put the oven on ca 275°C.
→ wash the tomatoes and mushrooms, half the mushrooms and put it all in an ovenproof dish/on a tray.
→ drizzle any nice oil over; I used a basil olive oil.
→ cook for ca 15 minutes until the skin off the tomatoes starts to let go and charr.
→ cook your pasta at the same time. When it's done, add some oil or butter and spice with e.g. truffel powder like I did or anything else really.
→ stir in the tomatoes and mushrooms.
→ salt and pepper.
→ top it off with cheese if you like!
 
Nom nom.
Kategori: Mat
Ellen Lindberg:

Pasta alltså!! Så gott. Jag har faktiskt bytt ut våran risdag mot pasta istället.. hehe. Så mycket kodare än trist ris!

Svar: Åh, jag är så delad där. Är nog för de flesta kolhydrater :P ris med sås, mmmmmm. Pasta med.. typ vad som helst, mm!
Nastasja Thor

lovisa:

skoja min doja så gott. detta måste jag testa <2+1

Svar: Görä görää! :D <3
Nastasja Thor

Kommentera inlägget här: